لسکوکلایه عکس

مدیر سایت . غلامرضاوظیفه شناس عکسها رو خودم میگیرم

تا بحال از کنار دریا صدف جمع کردید (ادامه مطلب را بخوانید)1395


  رشد و جنس صدف دريايي
   هر يک از ميليون ها صدف خاکي کنار سواحل جهان که امروزه، پشته هاي صدفي را تشکيل مي دهند، از داستان زندگي برخوردارند. توليد مثل نرمتنان از طريق جنسي صورت مي گيرد و تخم به صورت انفرادي يا رشته هاي طويل از مجراي جنسي خارج مي شوند. نرمتنان به صورت لارو کوچکي از تخم بيرون مي آيند و پس از روزها و ماه ها شنا به اطراف، در کف دريا مي نشينند.
   اين لارو در طي زمان تغذيه کرده و رشد مي نمايد و پوشش سختي را به دور خود ترشح مي کند. نرمتنان با استفاده از غشاء خود در محيط هاي دريايي بيکربنات کلسيم محلول را از آب جذب و در اطراف خود پوسته هاي آهکي به صورت لايه هاي نازکي تشکيل مي دهند. از تراکم پوسته هاي آهکي، صدف هاي آهکي به صورت آراگونيت و يا کلسيت ساخته مي شود از اين رو ماده اصلي تشکيل دهنده اکثر صدف ها، کربنات کلسيم است. فقط خارجي ترين لايه از ماده پروتئيني به نام پري استراکم ساخته مي شود که به صورت لايه هايي براي افزايش مقاومت، در سطح پوششي نرمتنان ترشح مي گردد.
   جانور به طور پيوسته رشد و تکميل مي گردد و صدف هايي با اشکال بسيار متنوع و عموماً بيضي، دايره اي، لوله اي، مارپيچي تشکيل مي دهد. در طي فرآيند تکوين جانور نرمتن، اعضاي اختصاصي نيز تشکيل مي گردد به عنوان مثال در گاستروپودها، شاخک، چشم، خورطوم و يک پاي پهن گوشتي ظاهر مي گردد و در دوکفه ايها يک پاي گوشتي باريک، آلات تنفسي، سيفون ها و ... تشکيل مي گردند. صدف هاي تازه تشکيل و در حال رشد از نظر رخساره ظاهري اغلب همانند صدف هاي تکامل يافته ولي با ابعاد کوچکتر هستند.
   يک صدف دوکفه اي از حاشيه و لبه هاي اطراف کفه رشد مي کند و بدون تغيير جهت رشد، بزرگ مي شود.
   گاستروپودها در اطراف دهانه انتهايي مشابه لوله اي با يک دهانه باز رشد مي کنند. اگر ساختمان لوله اي گاستروپود به طور مستقيم رشد کند در آن صورت صدف به شکل کشيده، دراز و مشکل ساز خواهد بود. از اين رو صدف توام با پيچش بدنه آن به دور محور فرضي صدف است، اين مراحل رشد در شکل  براي يک صدف گاستروپود نوع  مشاهده مي گردد.
  
    ساختمان و اجزاء صدف دريايي
   تقريباً تمامي اعضاي 5 گروه اصلي نرمتنان داراي پوشش صدفي هستند. اکثر صدف هاي دريايي به يکي از دو گروه اصلي : گاستروپودها (شکمپايان) يا دوکفه ايها تعلق دارند. گاستروپودها صدف هاي تک جزئي و معمولا مارپيچي شکل هستند در حال که دوکفه ايها، صدف هاي دو جزئي بوده و به طور طبيعي در امتداد يک پهلو لولا شده اند. براي تشخيص نوع صدف ها، شناخت بخش هاي مختلف يک صدف ضروري است.
   -گاستروپودها

   اکثر صدف هاي گاستروپود به صورت لوله هايي هستند که به دور يک محور فرضي مي پيچند. پيچ ها يا حلقه ها در طي فرآيند رشد، شکل اوليه شان را از دست نمي دهند بنابراين جانور نمي تواند به طرف بيرون رشد کند ولي هميشه فضا را به بهترين حالت پر مي کند. از اجتماع پيچش هاي داخلي صدف، محور صدف به وجود مي آيد که از راس صدف تا قاعده آن ادامه دارد. با هر پيچش صدف در گاستروپود


امروزه از جمجمه صدف کاردستی های زیادی درست میکنند



+ نوشته شده درپنجشنبه 02 دی 1395ساعت 7:27توسط غلامرضاوظیفه شناس لسکوکلایه مقیم (تهران) | | تعداد بازدید : 211

مطالب قبلی

صفحات وبلاگ